Pensum til båtførerprøven
Pensum til båtførerprøven består av fire hoveddeler:
- Sjømannskap
- Lover og regler
- Navigasjon og kartlesing
- Spesielt viktige emner
Under finner du pensum til båtførerprøven, fra Sjøfartsdirektoratet.
1.1 Sjømannskap
Kandidaten skal ha kunnskap om:
- Egnet sikkerhetsutrustning i fritidsbåter og riktig bruk av det
- flyteutstyr
- dødmannsknapp
- ombordstigningsanordning
- drivanker
- lydsignalapparat
- bærbare brannslukkingsapparat (1 – 6 kg) for pulver, skum, vann og CO2
- fastmonterte slukkeanlegg (motorrom)
- nødraketter, bluss og andre hjelpemidler for nødsignalisering
- brannfare, brannårsaker, brannslukking og forholdsregler for å forhindre brann
- bensindamp
- propansystemer
- betydning av oksygen
- bruk av SR-radio (VHF) og mobiltelefon på sjøen
- SR-radio (VHF) kanal 16 og DSC (Digital Selective Calling)
- kystradiostasjonenes telefonnummer: 120
- rekkevidde, muligheter og begrensninger ved SR-radio (VHF) og mobiltelefon
- nødvendige forholdsregler på sjøen, nødsituasjoner, varsling og redningstjenesten
- assistanse og slep
- at forskjellige båttyper kan ha forskjellig bruksområde
- konstruksjonskategorier (CE) – for fritidsfartøy A, B, C, D
- betydningen av riktig trim, tilstrekkelig stabilitet og avpasset motorstyrke
- betydningen av ikke å overbelaste båten
- fribord, dypgående, stabilitet og lasteevne
- betydningen av godt vedlikehold av båt, motor, rigg og utstyr
- drivstoffsystem, kjølesystem, smøreolje
- regler for sikker og forsvarlig fortøyning, samt arrangement av dregg/anker
- viktige miljøhensyn slik som utslipp, reservater, nasjonalparker, forsøpling og støy
- ansvarsforhold og forsikringsmuligheter
- førstehjelp
- BLÅS (bevissthet, luftveier, åndedrett, sirkulasjon)
- HLR (hjerte- lungeredning)
- behandling av indre/ytre blødninger
- nedkjøling (hypotermi)
- førstehjelpstiltak ved skader på kroppen som følge av kollisjon eller fall i høy hastighet (høyenergiskader)
- meteorologiske forhold
- vær og vind
- sjøforhold
- siktforhold
- sikkerhet i forbindelse med vannsportsaktiviteter
- farer forbundet med høy fart
- høyhastighetsnavigasjon
- forsinkelse ved bruk av elektronisk utstyr
- innsnevret syn, tunnelsyn
- forsvarlig avstand til land
- risiko og konsekvenser
- godt sjømannskap
- sjøvettreglene
- holdninger til sjøs og respekt for andre brukere av farvannet
- egen adferds betydning for andres sikkerhet og trivsel
1.2 Lover og regler
Kandidaten skal ha god kunnskap om Sjøveisreglenes avsnitt om:
- regler for styring og seilas
- vikeplikt mellom motorbåter
- vikeplikt mellom motorbåt og seilbåt
- vikeplikt for nyttetrafikk
- vikeplikt mellom seilbåter
- trafikkseparasjonssystem
- lanterner og signalfigurer
- lanterner på stor og liten motorbåt
- lanterne på robåt
- lanterner på seilfartøy
- signalflagg A – jeg har dykker nede
- lanterne og dagsignal for sleping
- utstyr for lydsignaler – regel 33
- manøversignaler – regel 34 (a) og (b)
- lydsignaler under nedsatt sikt – regel 35 (a) og (i)
- nødsignaler vedlegg IV – (1 a-l, l (i), o og 2).
- regler for norske farvann - regel 43, 44, 45 og 54
Kandidaten skal ha kunnskap om:
- de viktigste bestemmelser i lover og forskrifter som gjelder for fritidsbåter:
- småbåtloven §§ 1, 22, 23, 27, 32, 33, 35 og kapittel 5
- friluftsloven §§ 1 - 8
- motorferdselloven
- forskrift om minstealder og båtførerbevis mv.
- forskrift om tap av retten til å føre båtførerbevispliktig fritidsbåt
- forskrift om begrenset fart ved passering av badende
- forskrift om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø
- forskrift om flyteutstyr på fritidsfartøy
- forskrift om forenklet forelegg i fritids- og småbåtsaker
- forskrift om sikringstiltak for gassfyrte anlegg
- forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere:
- CE-merking
- produsentskilt
- CIN kode (skrognummer)
- brukerhåndbok
- teknisk dokumentasjon
- samsvarserklæring
1.3 Navigasjon og kartlesing
Kandidaten skal ha kunnskap om:
- seilasregler ved bruk av fyr, lykter og faste- og flytende sjømerker, herunder ha kjennskap til IALA A-systemet (kardinal-, lateral-, spesial- og senterleiemerke, frittliggende fare)
- kartets oppbygging, symbolbruk og kartdatum
- kompassets funksjonsmåte
- hva som forårsaker deviasjon og misvisning, og hvordan man tar hensyn til dette
- muligheter og begrensninger med elektroniske navigasjonshjelpemidler (GPS, elektroniske kart og applikasjoner/programmer på telefon og nettbrett)
- generelt om strøm og tidevann
Kandidaten skal gjennom praktiske beregninger vise at han/hun:
- kan orientere seg i kartet ved bruk av kompass og GPS-koordinater
- kan orientere seg i kartet ved bruk av fyr, lykter og landemerker
- kan beregne hastighet og seilt distanse
1.4 Spesielt viktige emner
Følgende er kunnskap det er forventet at båtføreren skal kunne for å føre en båt med minimum av sikkerhet. Spørsmål om denne kunnskapen vil under båtførerprøven bli vektlagt mer enn andre emner.
1.4.1 Sjømerker – i kartet og i virkeligheten
- stake eller båke med peker
- kardinal- og lateralsystemet
- spesialmerker
1.4.2 Symboler i kartet
- skvalpeskjær, grunner, broer, kabel, rørledninger og luftspenn
- sektor og karakterer på fyrlykter
1.4.3 Sjøveisregler: Hvem skal holde av veien?
- to motorbåter har kryssende kurser
- motorbåt og seilfartøy har kryssende kurser
- seil- og motorfartøy har kryssende kurs med ferge/frakteskip i trangt farvann
- sjøveisregel 43 og 44
1.4.4 Lanterner og flagg
- lanterneføring for motorbåt og seilbåt
- signalflagg A – jeg har dykker nede
1.4.5 Lover og regler
- promillegrense for fører av båt opp til 15 meter
- regler for bruk av flyteutstyr
1.4.6 Nødsituasjoner
- kystradiostasjonens nummer 120
- SR-radio (VHF) kanal 16
1.4.7 Godt sjømannskap
- farer forbundet med høy fart
Kilde hos Sjøfartsdirektoratet (docx-format)
Les mer om båtførerprøven.